13 kryss till hade räckt!

Jag fick 610 kryss i min personvalskampanj, vilket motsvarade 7,83 % av miljöpartets röster i valkretsen. Jag hade behövt ha 623 kryss för att komma upp i minst 8 % som man måste ha för att kryssen ska ha någon betydelse.
Det fattades alltså bara 13 röster för att det hade lyckats.
Peter Rådberg fick 464 kryss och 5,96 %. Han är invald eftersom han står först på listan.

Under en stor del av onsdagen låg jag över 8 %, men siffran sjönk något när utlandsrösterna räknades. De är ju valsedlar utan namn och när de rösterna lades till sjönk naturligtvis procentandelen som kryssat.
Det känns snopet och sorgligt och jag tycker som många andra att 8 %-gränsen är orimligt hög.
Till kommuner och landsting är den bara 5 %.

Ute igen!

Nu har min andel av personkryssen sjunkit till 7,98 %!
Några post- och utrikesröster återstår.
Ynka 2 kryss saknas.
Jag har ont i magen av nervositet.
Kl 19 är det klart

Just nu är jag inne!

601 röster och 8,10 % !
Peter har 455 röster och 6,13 %

18 distrikt kvar att räkna.

Spänningen är olidlig!

Idag kommer resultatet av presonvalskryssen vara klart. Just nu när 179 av 200 distrikt i Västra Götaland norra är klara har jag 579 kryss motsvarande 7,93 %. Peter Rådberg som står på första plats har 454 kryss och 6,22 % .

Man kan följa valet på val.se genom att gå till riksdagsval, valkretsar och personröster. Där uppdateras siffrorna kontinuerligt. Håll tummarna! Det räcker inte att ha flest kryss. Man måste komma över 8 % för att det ska räknas.

Äntligen valdag!

Är hemma och vilar ryggen en stund. För första gången delar miljöpartiet i Alingsås ut valsedlar utanför valstugorna. Det är en ny och väldigt positiv erfarenhet. Många väljare bestämmer sig på väg in i vallokalen och då kan det avgöra om vi står där eller inte.

I kväll blir det valvaka, också för första gången för oss. Vi ska ses på Nolby gårds café, där en av våra medlemmar driver företaget Hus till hus, där man tar vara på och säljer begagnat byggnadsmaterial.

Det är stora förändringar på gång för miljöpartiet i Alingsås. Våra två ledamöter i fullmäktige den senaste mandatperioden har ju gått över till moderaterna. Den utlösande faktorn var att en majoritet av våra medlemmar inte vill att vi skulle samarbeta så tätt med de borgerliga utan stå självständiga. Förra valet tappade Mp här 300 röster. Vi hoppas nu återvinna dem och fler därtill.

Det blir spännande i kväll! Jag hoppas på massor av kryss i riksdagsvalet förstås, men de siffrorna blir inte klara förrän på onsdag. Sedan vet jag.

Aftonbladets valet från A till Ö, Nollsvält finns med!

Köpte du Aftonbaldet i tisdags? Har du den kvar? Kolla på Valet från A till Ö! På N ska det stå NOLLSVÄLT, miljöpartiets vision för en bättre värld!
Vad roligt att de har upptäckt vårt nya ord och vår nya vision!
Har du tidningen kvar? Jag har själv inte sett det och skulle så gärna vilja kolla. Hör av dig i så fall! 070 530 42 53

I morgon på valdagen står jag och delar ut valsedlar. Vore kul om någon ringde!

Solspis och kärnkraft

Miljöpartiet älskar alternativa energiformer och därför ville vi i Alingsås demonstrera hur lätt det är att t ex värma och koka. Inte farao behöver man ha kärnkraftverk till sådant!

Kolla på www.sunandice.de så finns det information om solspisen. Den ser ut som en parabol av lättmetall. Man ställer bara upp den och låter solens strålar fokuseras i mitt punkten där en gryta står. Den kokar snabbt upp.

För varje sopspis man köper betalar man två och den andra skickas till en by i ett utvecklingsland. Många länder i Afrika har gott om solsken men ont om bränsle. Med denna enkla teknik slipper kvinnor samla ved. Och jorderosionen hejdas när inte varje buske och träd huggs ner. Man behöver inte ens ha något att tända med. Solspisen behöver bara ställas ut i solen.

Just nu står fyra eller fem av våra kärnkraftsreaktorer stilla av säkerhetsskäl. De har stått still mer än en månad. DN skev en helsidesartikel igår med rubriken: Forsmark var nära blackout. 9 fel på 37 sekunder. Enligt Forsmarks egen utredning var det tillfälligheter som gjorde att bara två elsystem slogs ut. Vi var bara 2 timmar från en härdsmälta! Och detta var inte Miljömagasinet utan DN som rapporterade! Reportrar från franska le Monde undrar också varför det är så tyst om kärnkraften i valrörelsen. Det undrar jag också! Jag får nog inleda med det i valdebatten på Hjälmareds folkhögskola i morgon.

Hur har vi kunnat göra oss så beroende av en så sårbar och livsfarlig energikälla?! Danmark får 25 % av sin el från vindkraft. Sverige bara 0,5 %! Tala om felsatsning och fel teknik

Förfärliga kommentarer på min blogg!

I valrörelsens slutspurt drabbas jag av rasistiska kommentarer på min blogg. Förgäves försöker jag radera de kommentarer som står här, men hittar inte hur man gör. Kan någon hjälpa mig?

Dagen har varit full. Först besök på Volvo flygmotor, Volvo aero i Trollhättan tillsammans med Lars Ångström från försvarsutskottet i riksdagen. Besöket var mycket positivt. Från att ha haft 100 % militär produktion har man nu bara 14 %. Resten är civil och rymd.

Eftermiddagen ägnades åt att demonstrera solspisen på torget i Alingsås. Den väcker mycket uppmärksamhet, men tidningen kommer inte. Kanske i morgon?

Vårgårda

Vad kul det är att jobba ihop med partikompisar i Vårgårda! Helen Persgren, etta på listan till kommunfullmäktige, och jag beger oss till Sundlergymnasiet för debatt. Vi ska vara två från varje parti, en som kan svara på lokal frågor och en på riksfrågor. Det är premiär för Helen, men hon klarar sig med den äran! Vi får många frågor. Eleverna märker och påpekar att det bara är vi som tar upp miljöfrågor. Folkpartiets skolpolitik förskräcker både oss och eleverna.

Efter gymnasiedebatten sticker Helen iväg för att skola in Hannes på dagis och jag tar det lugnt en stund innan vi på eftermiddagen ställer ut den gröna valbyrån fylld med material på Murartorget. Den ser rolig ut. Radio Sjuhärad är där och vi blir intervjuade flera gånger. Ingvar och Lasse sluter också upp så det känns som om vi är riktigt många.

Jag gör mitt "utspel" med en gammal valaffisch från min tid som socialdemokrat där det står: Jag vill sätta fart på alla miljöinvesteringar som behöver göras! Texten är fortfarande bra, men den röda loggan klipper jag resolut bort och skrynklar ihop och slänger. Det blev inte mycket av löftena om det gröna folkhemmet då för tio år sedan.

Jag hoppas på en koalitionsregering. Socialdemokraterna behöver Miljöpartiet för att nå upp till sina mål. Vi ska nog kunna samarbeta bra!

På kvällen är det en debatt om skolan arrangerad av lärarförbunden. Vi hjälps åt även där, men Helen skyndar hem lite tidigare. Behöver sova innan det är dags att bära ut tidningar. När jag kör hem i mörkret regnar det. Hösten är här.

Moderat dom mot de fattigaste

Moderaterna vill skära ner biståndet med 7 miljarder kronor. Om det förslaget skulle genomföras skulle det innebära att man dömer över 1 miljon människor till ett fortsatt liv i extrem fattigdom. Det får man fram om man jämför det moderata nedskärningsförslaget mot världsbankens rapporter.

Världsbanken har slagit fast att en miljard dollar i bistånd lyfter 284.000 fler människor ur extrem fattigdom. Den moderata biståndsbudgeten ska minska med 7 miljarder per år vilket motsvarar ca en miljard dollar om året. Under mandatperioden skulle de moderata nedskärningarna innebära att 1.136.000 fler människor döms till ett fortsatt liv i extrem fattigdom.

Jag känner en djup oro för att de globala överlevnadsfrågorna inte diskuteras tillräckligt i valrörelsen. Moderaterna är det starkaste partiet i alliansen. Om deras förslag får genomslag i en eventuell borgerlig skulle det innebära att FN:s program för att bekämpa fattigdom och hunger kommer att försvåras.

Miljöpartiet har presenterat en vision om NOLLSVÄLT. Det är inte svårt, det är inte speciellt dyrt och vi vet hur det ska gå till. Men då behöver biståndet, som är ett verktyg för att nå målet, höjas och inte sänkas!

Köp utsläppsrätter!

Företag måste ha utsläppsrätter för koldioxid. Det finns bara en viss mängd. Vi vanliga människor kan släppa ut hur mycket vi vill genom vår bilkörning t ex. Det är väl ologiskt!

Vill man bidra till att minska utsläppen kan man dock köpa sig utsläppsrätter trots att man inte måste. Svenska naturskyddsföreningen uppmanar alla att göra det. Man köper dem enkelt på deras hemsida www.snf.se. Vitsen med det hela är att när någon har köpt en utsläppsrätt så kan ingen annan använda den. Resultatet blir att företagen får mindre utrymme och måste skärpa sina miljökrav.

Jag har beslutat att göra min valrörelse koldioxidneutral. Vår bil, (har tyvärr inte haft råd ännu att köpa en miljöbil) en Skoda Octavia från 2001 med 140 l motor släpper ut 158 g koldioxid per km. Om jag kör 200 mil i valrörelsen kommer jag att släppa ut 316 kg koldioxid. Jag har tagit till milen i överkant för att vara på den säkra sidan. Tror inte att jag kommer att köra så mycket.

Att köpa en utsläppsrätt för 1 ton koldioxid kostade 250 kr på SNF:s hemsida. Nu uppmanar jag alla andra kandidater att också göra sina valrörelser koldioxidneutrala!

Radiodebatt idag!

Ska kärnkraften avvecklas eller byggas ut?

Avvecklas snabbast möjligt så klart!

Duell i Sveriges radio väst idag ca 12.40-12.45
med mig som riksdagskandidat för Miljöpartiet och Lars Tysklind, riksdagman för folkpartiet.
Lyssna gärna!