A national alliance against hunger

I 45 länder, men ännu inte i Sverige finns det så kallade nationella allianser mot hungern. Det är FAO, FN:s organisation för jordbruk och livsmedel som har tagit initiativ till detta. Vad som saknas för att ingen ska behöva svälta är ju inte mat, utan brist på politisk vilja. Dags att skapa en kraftig opinion alltså!

Jag har en tid funderat på om inte vi också i Sverige skulle bilda en allians mot hungern. Ja, vi kan inte kalla den allians förstås, men "nollsvältskoordinationen" eller någonting annat kort och lätt! Förslag mottas tacksamt!

Hur som helst så skrev jag till alla organisationer jag kunde komma på som kunde tänkas vara intresserade av detta och det var faktiskt några som visade intresse, Svalorna, Greenpeace, FIAN, UBV, NBV, Röda korset och Hungerprojektet. Även riksdagsledamöter från S och Fp och så Mp förstås.

Så i nästa vecka ska vi träffas för första gången! Det ska bli en helt förutsättningslös diskussion, där vi först ska få reda på vad det är. FAO har öppnat ett Nordenkontor i Stockholm, där Christina Engfeldt, FAO:s förra informationsdirektör är ansvarig. Hon ska inleda med att berätta om idén och hur det har fungerat i de länder som redan startat. Sedan får vi se om det är något som vi tror på och vill göra även i Sverige. Jag hoppas det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback