Internationella vattendagen

Den 22 mars, internationella vattendagen.

1.100.000.000 människor, en sjättedel av mänskligheten saknar tillgång till rent dricksvatten! Ändå finns det tillräckligt med sötvatten på vår jord för att täcka allas behov. Fattiga och marginaliserade människor nekas lika tillgång till vatten. Fattiga får också ofta betala mycket mer för sitt vatten än medelklassen, ibland trettio gånger mer. (Källa FIAN www.fian.org)

Vatten är en av FN:s deklarerade mänskliga rättigheter. Alla människor har rätt till vatten! Det är inte bara en vara eller tjänst som kan säljas av dem som vill tjäna pengar! Vi, dvs EU borde sluta med att i WTO-förhandlingar om tjänstehandelsavtalet Gats, pressa u-länder att lämna ut sin vattendistribution till europeiska storföretag.

För 25 år sedan var jag med på en studieresa till FN och till Nicaragua. Då hade 6 % av människorna på landsbygden där tillgång till rent vatten. Jag fick en konkret fråga om jag kunde hjälpa till. Det blev upptakten till ett solidaritetsprojekt Vatten till Ocotal, som gick ut på att förse en liten stad i norra Nicaragua, med slangar och kranar, så att de kunde distribuera vatten ut till kvarteren. Det betydde mycket för mig och oss som ägnade en stor del av vår fritid under många år åt detta. Det betydde också mycket för kvinnorna och barnen i Ocotal. Kvinnorna fick vatten alldeles utanför sina hus. Barnadödligheten sjönk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback