Miljöpartiets dag i Almedalen, tisdagen den 4 juli

Startade dagen med lätt huvudvärk. Trots jättetrevliga rumskamrater ute i Kneippbyn, så blir det varmt och ont om syre med tre personer i pyttelitet rum i denna tropiska värme.
Debatten om de statliga företagens ansvar för mänskliga rättigheter lockade ganska mycket folk. Till min glädje kom många från Västra Götaland med och lyssnade och jag tror de var nöjda med mig efteråt. Mänskliga rättigheter är ju något som jag kan.
Sedan var det dags att ta sig uppför backarna till Östertorget där Gustav Fridolin skulle bli utfrågad av gruppen Välfärdskramarna. Det klarade han med den äran förstås! Han lyckades förklara Miljöpartiets inställning så att de som är mest kritiska till alla privatiseringar ändå förstod att vi gärna ser att man granskar och utvärderar vad som hänt, även på området skola och vård. Det är inte meningen att företag ska göra vinster på sådan verksamhet utan att den ska återinvesteras. Välfärdskramarna varnade för att det inte är små kooperativ som driver företag utan att det är stora europeiska bolag. Varningarna måste tas på allvar!
På kvällen var det miljöpariets tur i Almedalen. Mycket folk, härligt väder, härlig reggaemusik, kaffe och försäljning av rättvisemärkta varor från Hulda i Trollhättan och fantastiska språkrörstal. Bäst gillade jag vad Peter sa om politik, att det är viktigt och roligt.
Vad mer kan man begära! Och detta var bara en bråkdel av vad som hände!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback