Intresset för rättvisemärkt växer

Världsbutiken SOLEN i Alingsås har nu funnits i drygt ett år. Den drivs av en förening där jag är ordförande. Och vi har världens bästa styrelse! Alla som jobbar i butiken jobbar idéellt så vi behöver bara dra in pengar till hyra, el, telefon, försäkring.

I december har vi sålt för över 100 000 kr! Nu känns det verkligen som om vi är på säker mark. Flera varor är helt slut, kunderna har börjat hitta till butiken, vi har börjat sälja kläder från "people tree" plus förstås allt det vanliga vackra konsthantverket och kaffe, te choklad, kryddor, chutney, marmelader, jos, nötter, honung, smycken......

Vi som jobbar där blir också ofta ombedda att komma ut till olika organisationer och skolor och berätta om rättvis handel. Jag var t ex själv i Sollebrunns skola före jul och visade upp lite varor och berättade om hur de som producerar det vi konsumerar har det. Efteråt gjorde ett par av flickorna ett studiebesök i butiken och de tog också med sig lite varor till försäljning på skolan.

Meningen med vår förening är dels att driva en butik, men också att skapa opinion för en rättvisare handel. Båda sakerna känns lika viktiga!

Kommentarer
Postat av: Daniel Gr

Mycket intressant, Lena. Har tänkt tanken några gånger att starta nåt liknande (fast antagligen mycket radikalare och aggresivare) i Säffle. Småskaligt är inte min grej. Särskilt eftersom jag inte har tålamod när jag ser dagligen hur sanden för vad jag kallar dräglig existens är påväg att rinna ut pågrund av överkonsumtion och lyxkonsumtion av råvaror.

Annars hade jag önskat att ni mer fokuserade in er på schyssta, lokalt producerade, ekologiska produkter - och inte lyxprodukter från andra sidan världen som kaffe, te, och choklad. Alltså, glöm inte ekologin bara, även om rättvisemärkt är ett steg i rätt riktning.

Hur som helst. Med den skiss jag har nu på ekologisk/rättvisevaru-återförsäljning så skulle jag då behöva omsätta cirka 10 miljoner första året för att idén ska balansera utgifter mot inkomster och tänkta nyinvesteringar året därpå (och dessutom maximera utnyttjandet av dom kapitaltillgångar jag har tillgång till), och kanske hälften så mycket året efter då en stor andel basstrukturinvesteringar bör finansieras redan första året.

Jag skulle då behöva cirka 1000, d.v.s. 10% av Säffles tätortsinvånare som trogna alldagligvarukunder, eller snarare 25% av dom 4000 invånare som bor inom rimligt gångavstånd (10 minuter / 1 kilometer). Särskilt eftersom jag har för avsikt att förvägra mina kunder en bilparkering (en befintlig som jag tänker riva upp och använda som fri handelsyta, för byteshandel, hyrmaskinpool och återvinningscentral). Och den befintliga butiken som jag tänkte köpa måste antagligen också byggas ut för den är inte större än 200 kvadratmeter så där ryker ändå några parkeringsplatser. Men istället för att driva bilparkering skulle jag då kunna lägga överskottspengarna på cykeltrafik/gångtrafik och priseffektivisering, och eftersom det bor mycket invandrare och ungdomar och andra männniskor utan bil väldigt nära, så är det det enda rationella ändå.

(Sen skulle dom som har bil kunna konsumera dyrare mat om dom gick till affären istället och då sparade in pengar på bilen som kompensation! Men så rika, slöa och miljöignorerande som Säffles villaägare är i området där jag vill verka så lär inte det vara realistiskt för än man inför lokala biltullar, gratis kollektivtrafik, eller om bränslepriset stiger/höjs till över 20 kr per mil.)

Alternativt skulle jag kunna ha 3 av 4 närboende som kunder av enbart rättvisevaror och närproducerad ekologisk mat (om i princip all deras konsumtion av motsvarande varugrupper överförs till dom alternativa jag skulle erbjuda), men jag tror fullservice/alldagligvaru-butik är det enda som är praktiskt nog för folk att konsumera på stor skala. (Det måste vara så enkelt och billigt som möjligt att göra nåt vettigt och bra. Annars vinner Lidl för stor andel av konsumenterna helt enkelt.)

Hur som helst. Vore kul att se en ekonomisk redovisning med produktförsäljning, omsättning och vinstmarginaler (produkt för produkt) - och även specifikation av utgifter som hyresytor, elförbrukning och andra förbrukningskostnader. Och genomförda (och möjliga tänkta) kostnadsreduceringar - om det inte är för känsligt med tanke på konkurrenter. Kanske skulle man kunna dra lärdom av nåt. Bara en tanke.

Postat av: Daniel Gr

Rätta mig om jag har fel, men Alingsås tätort har cirka 20 000 invånare och typ 6% röstade på Miljöpartiet senast i kommunalvalet. Det vill säga 1200 personer om stödet för mp i tätorten är likvärdigt det i kommunen som helhet.

Detta borde därmed vara era 1200 självklart lojala kunder om ni inte har bättre rättvisehandel tillgängligt på andra ställen i tätorten. Därmed borde 100 000 kr innebära att endast 80 kronor per person och månad har spenderats där i december.

Då ni säljer kläder, konsthanverk, kaffe, te, choklad, kryddor, marmelader, nötter, juice, honung, smycken vilket borde sälja utmärkt till jul. Och svenska folket lägger i snitt 3000 kr per person på julklappar om jag förstått rätt (även om det kanske knappast gäller miljöpartister), och säkert dessutom ytterligare 1000 kr på varor till sig själva ur det sortiment som ni erbjuder. Så tycker jag att ni utan problem borde kunna sälja till 1200 personer för minst 1500 kr per person i december och därmed omsätta 1 800 000 kr den månaden.

Så, inte för att ni inte ska vara nöjda, men vad faller min teori på? Har ni inte ideologiskt lojala personer som röstar på er? Är det för långt för många till butiken? Känner för få till butiken? Är den för liten för att täcka 1200 personer? Siktar ni för lågt och småskaligt? Är det dåliga öppettider? Eller har ni bara tid för att sälja för 100 000 kr i årets bästa månad?

För jag tycker ni ska förvänta er att utan större ansträngning kunna bygga upp en bas på 1500 kunder som spenderar kanske 500 kr per månad och därutöver 1000 kr extra i december på julklappar och julmums. Därmed tycker jag ni ska kunna landa på en årlig omsättning på i alla fall (500*12+1000)*1500 = 500*14*1500 = 10,5 miljoner kronor i princip snarast.

Tänkt inte för smått bara, och expandera ständigt era visioner för vad som är möjligt, och om tio år så kanske ni sitter där med ett lokalt alldagligvarukooperativ med 100% ekologiska och rättvisesäkrade produkter. För man måste våga drömma också. Och själv tänkte jag dessutom genomföra motsvarande på tre år, men så är jag helt galen också å andra sidan (och sitter dessutom på några hyfsade kontakter inom riskkapitalbranchen vilket underlättar). 2008, 2009, 2010 - Sen ska det vara mer eller mindre klart med 99% täckning av 4000 invånares dagliga inköp. Med till större delen lägre priser än Lidl har idag. Och med mycket bättre service än Lidl har idag. Vilket bör gå att genomföra utan några större problem. Tänker jag.

Men nu måste jag iväg och jobba konkret också. Fast med professionell internetkommunikation. Tjipp!

2006-12-30 @ 00:33:59
URL: http://iamtroubletoo.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback