Kolla GP idag!

Göteborgsposten skriver idag om personvalskampanjer till riksdagen. Jag är intervjuad med bild och allt som ett exempel på en sådan kandidat. Vilken tur jag har! Det gäller ju att bli känd bland väljarna och att de vet att de kan kryssa en kandidat om de vill.

Jag tycker det är kul med personvalskampanj och är glad att den möjligheten finns! Det känns bra att det är väljarna och inte en mindre grupp i partierna som avgör vem som väljs.

Visst förstår jag att kandidaten som står på första plats inte tycker att det är så kul att jag som står som nummer två utmanar honom. Men syftet med kampanjen är ju att få så många väljare som möjligt till Mp. Varje kandidat har ju sitt fokus och sina målgrupper. Breddar vi oss når vi fler.

Men jag är också beredd på att jag kan komma in och det vill jag väldigt gärna!

Kommentarer
Postat av: Marianne

Roligt att det finns de som väldigt gärna vill delta i det politiska livet. Vet inte vad jag själv tycker om personvalskampanjer men jag anser nog att det ökar demokratin.

I min del av världen är det svårt att få människor att engagera sig i kommunalpolitiken. De säger att det inte går att påverka. (Det tar väldigt lång tid i vart fall att ändra på inriktningen.)

I vår kommun så önskar sig politikerna att demokratin skall öka. De har under de sista fem åren försökt med olika former som frågor till kommunfullmäktige och medborgarmotioner. Allt detta är mycket bra tänkt. Men de glömde bort en viktig sak. De måste försöka se till att några motioner lyckas så att något händer. Annars ger folk upp.

Eftersom inte partierna kan engagera nya fräscha politiker till att ta vid. Vad gör vi då? Jo, vi tar bort några lediga mandat! Då är vi duktiga och sparar skattepengar. Men gynnar det demokratin?

Läste med stor glädje om försöket med att barn skall få rösträtt i Göteborg med specialfrågor.
(Och det skulle bli det vinnande förslaget som genomfördes.) Kanske är det lite "lurt". Men dock
så kan barnen bestämma tågordningen på genomförandet.

Lycka till med att ta dig in i "hetluften"!

2006-08-20 @ 18:30:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback