Världsbutiken SOLEN

En dröm jag burit i många är är att starta en så kallad Världsbutik för att sälja rättvisemärkta varor. Från början hade jag tänkt att göra det som tröst efter valet om jag inte skulle komma in i riksdagen, men det är inte alltid man kan välja tidpunkt själv.
För precis ett år sedan fick jag nys om att den perfekta lokalen i Alingsås var ledig, den skulle bara renoveras för att sedan hyras ut. Läget var nära torget och granne med Planeten, som säljer ekologiska varor. Plangatan 7
Sagt och gjort eller Carpe diem eller vad man nu säger!

Vi bildade förening, funderade på vad butiken skulle heta. SOLEN förstås, eftersom vi vill sprida värme och upplysning om rättvisemärkt.
Och det passade bra bredvid "Planeten".

Den 1 oktober öppnade vi. Varorna kunde vi betala tack vare lånade räntefria pengar. Öppethållandet kunde vi fixa med ideellt arbete.
Försäljningen gick naturligtvis bra i julhandeln, men nu har vi också lyckats överleva de tre första månaderna med ett litet överskott.
Vi kan andas ut. Vi kommer att klara det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback