Nu lämnar jag Miljöpartiets partistyrelse!

Efter tre år i partistyrelsen känner jag att jag kan det här. Det har varit mycket jobb och mycket intressant. Tyvärr måste jag säga att arbetet har varit extremt inåtriktat. Otroligt mycket tid går åt till att förbereda och efterarbete de årliga kongresserna som Miljöpartiet har. Varje Kristi Himmelsfärdshelg ägnar ett antal hundra miljöpartister åt att sitta inne och genom diskussioner som ofta dragit ut till på småtimmarna peta i texter som om det vore det viktigaste av allt. Efter varje kongress sjunker opinionssiffrorna när allmänheten får se hur vi arbetar. Det är trist, tycker jag.
Lotta Hedström, tidigare språkrör gjorde för några år sedan ett fantastiskt arbete för att stärka partiet. En mängd kloka förslag vaskades fram, bl a att ha kongresser vartannat år i stället för varje och att minska valberednigen som består av 29! personer. Inget av förslagen gick igenom.
Nu sitter jag med i en arbetsgrupp som ska försöka komma med förslag till att förbättra kongressens arbetsformer. En sak har vi i alla fall åstadkommit. Inga diskussioner ska pågå efter kl 22 i år. En motion till kongressn om attt införa så kallat påverkanstorg har aprtistyrelsen bifallit. Kanske kommer också kongressen att gilla den.
Men huvudskälet till att jag vill lämna partistyrlsen är att jag vill in i riksdagen i höst! Och kommer jag in där, som jag hoppas, så vet jag att jag kommer att vilja åka hem på helgerna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback