Egenavgifter -vad är det?

Det politiska språket är fullt av svåra begrepp. Egenavgifterna kompenseras fullt ut, vad betyder det? Peter Eriksson, språkröret var väldigt nöjd över detta i riksdagsdebatten om budgeten igår, så det måste vara viktigt. Jag inser att jag inte riktigt hänger med så jag ringer Lennart Olsen, miljöpartiets man på finansdepartementet och frågar.

Så här är det: Egenavgifterna som är 10 % av inkomsten infördes med det nya pensionssystemet i mitten av 90-talet. Arbetsgivarna betalar in lika mycket. Pengarna går till pensionssystemet. I budgetförhandlingarna år 2000 mellan S, V och Mp kom man överens om att kompensera löntagarna för dessa avgifter och successivt har de tagits bort helt och hållet. Från och med 2005 kompenseras man till 100 % för dessa avgifter. Det betyder drygt 50 miljarder i sänkta skatter.

Att skatten har sänkts med 10 % tack vare att egenavgifterna har kompenserats är sällan något man hör i den politiska debatten. Däremot hör man ofta att Mp är skyldig till de höga bensinpriserna. Det kan vara bra att veta att den skattehöjning vi beslutat om tillsammans med S och V ligger på knappt 19 öre per liter.

Nu vet i alla fall jag hur det hänger ihop och kan förklara det i den politiska debatten.

Kommentarer
Postat av: Ardavast Reshdouni

Jag håller med dig, det är bra att ha med sig i
sitt "argumentbagage" inför valet.
Hälsar Ardavast

2006-05-02 @ 22:50:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback