The price of survival

Skickliga och lyhörda tjänstemän är det bästa jag vet. Anna-Karin Andersson, miljöpartiets globalpolitiska sekreterare, anställd på riksdagskansliet skickar mig en länk till en artikel i The Guardian: The price of survival.

Jag har länge hävdat att man borde ge pengar till fattiga människor, pengar i handen så att de kan köpa mat och annat de behöver.

I artikeln berättas det om att Oxfam har ett projekt för att se om det är effektivt att ge pengar till fattiga människor. En ny hungerkris förvärras just nu i södra Afrika. Oxfam har beslutat att ge $20 i månaden till fattiga familjer i Zambia och noga följa upp hur pengarna används. I slutet av mars hade de ca 86 000 hushåll på sina listor.

De tveksamheter till att dela ut pengar har visat sig vara myter, menar Oxfam och jag tror dem. Pengarna används till grundläggande behov och administrationen är billig. Oxfam har goda erfarenheter från kontantstöd sedan tidigare i Etiopien, Somalia och till människor drabbade av tsunamin. Vad tror du?
Läs artikeln på http://society.guardian.co.uk/aid/story/0,,1643211,00.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback