NOLLSVÄLT

Mitt främsta politidska mål är NOLLSVÄLT. Hajar du till för ordet så förstår jag det. Det är nämligen nytt, men betyder precis som det låter NOLL SVÄLT. Ingen enda människa, framför allt inga barn, ska behöva dö av svält. För att det ska bli möjligt behöver vi först och främst ha ett ord för vår vision. Det går inte att nå något som man inte ens vet vad det heter. Förverkligandet börjar i tanken!

Miljöpartiet har antagit en rapport som heter NOLLSVÄLT. Den finns på www.mp.se. På min hemsida finns ännu mer info och förslag mp.se/lenaklevenas

Idag säger UNICEF, FN:s barnfond: "Världens länder sviker barnen i kampen mot undernäring. Mer än en fjärdedel av barn under fem års ålder i u-länderna är underviktiga. Undernäring fortsätter att vara en global epidemi som bidrar till mer än hälften av alla dödsfall bland barn under fem år, omkring 5,6 miljoner om året."

Att utrota hungern är fullt möjligt. Det finns tillräckligt med mat! Det är bara den politiska viljan som saknas. Till helgen har de europeiska gröna möte i Helsingfors. Svenska miljöpartiet lägger då fram en resolution om ZERO HUNGER. Rapporten tar vi med, översatt till engelska. Jag hoppas vi kan öka den politiska viljan på europeisk nivå!

Kommentarer
Postat av: Maghsoud

Hej Lena!
Jätte roligt att du har startat blog.
Jag håller tummen att du kommer in i riksdag, du behövs där.
Jag är lite besviken på att mp tar inte internationella frågor i allmänhet och mäniskliga rättigheter i synnerhet på allvar.

2006-05-02 @ 21:43:29
Postat av: Lena Klevenås

Hej Maghsoud!
Jag tycker att miljöpartiet tar dessa frågor på allvar, men skulle kunna göra det med ännu större kraft! Det är det jag kämpar med och du också, det vet jag. Hoppas vi blir fler som vill jobba med detta och att vi ses på internationella sommarlägret den 4-6 aug.
Lena

2006-05-23 @ 11:58:08
Postat av: Nollsvalt??

Hej! Har Du mojligtvis tankt pa att alla de miljarder/biljarder vastvarlden skanker till Afrika sa hamnar det mesta i de "f d missgynnade" afrikanska ledarnas bankgommor, ex Rob Mugabe, Jacob Zuma, Nujoma etc etc? De verkligt behovande far aldrig tillgang till hjalpen... Jag laser dagligen i tidningen (www.namibian.com.na ) hur bidrag stjals av de afrikanska "frihetshjaltarna"...

M V H
H C

2006-07-03 @ 20:00:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback